Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2017

Σχέδια μαθημάτων στη Νεοελληνική Γλώσσα




Τα σχέδια διδασκαλίας έχουν συνταχθεί λαμβάνοντας υπόψη τις σύγχρονες προσεγγίσεις
στη διδακτική μεθοδολογία της γλώσσας και βρίσκονται σε συμφωνία με τις οδηγίες διδασκαλίας και το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του Υπουργείου Παιδείας για το μάθημα της γλώσσας. Τα σενάριά μας αναπτύσσονται με βάση τις θεματικές ενότητες του σχολικού βιβλίου. Τα κάθε ένα από τα σχέδια που ακολουθούν αποτελείται από τις εξής ενότητες, οι οποίες καλύπτουν τα σχετικά πεδία της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου:
1. Προετοιμασία, η οποία περιλαμβάνει:I. τους στόχους της διδασκαλίας,
II. τις μεθόδους διδασκαλίας που θα αξιοποιηθούν για το μάθημα,
III. τα μέσα διδασκαλίας ως προϋποθέσεις υλοποίησης της,
IV. την αφόρμηση, δηλαδή την προετοιμασία των μαθητών για την ύλη που ακολουθεί μέσω σύνδεσης του μαθήματος της ημέρας με προηγούμενες γνώσεις ή με καλλιέργεια του ενδιαφέροντος των μαθητών.
2. Προσπέλαση, η ανάπτυξη της διδακτέας ύλης με την αξιοποίηση ποικίλων μεθόδων διδασκαλίας όπως ερωταποκρίσεων, διάλεξης, συζήτησης κ.λπ., με βάση το επιλεγμένο γλωσσικό υλικό.
3. Εμπέδωση, με ασκήσεις διαφόρων τύπων για επιβεβαίωση της κατανόησης της ύλης.
4. Έλεγχος, για την αξιολόγηση και αυτοαξιολόγηση των μαθητών.
5. Ατομικές εργασίες για το σπίτι, με γενικές οδηγίες για την πραγματοποίηση των εργασιών και την αξιολόγησή τους.
6. Ομαδικές εργασίες για την κάθε ενότητα, οι οποίες περιλαμβάνουν:
I. προτεινόμενα θέματα,
II. μέσα εκπόνησης εργασιών,
III. τρόπο παράδοσης- παρουσίασης,
IV. άξονες στους οποίους πρέπει να κινηθεί η εργασία,
V. αξιολόγηση της εργασίας (της μεθόδου εκπόνησης και του περιεχομένου),
VI. διαθεματικούς άξονες εργασίας (άλλα μαθήματα τα οποία αγγίζει η εργασία).
Τέλος, για κάθε ενότητα της Νεοελληνικής Γλώσσας προσφέρεται επιπλέον υλικό για τον εκπαιδευτικό,
το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε μέσα στην τάξη είτε για επιπλέον πληροφόρηση του ίδιου του εκπαιδευτικού.


Ο καθηγητής,με επιλεκτική αξιοποίηση των σχεδίων, μπορεί να τα χρησιμοποιήσει για ολόκληρο το Γυμνάσιο!

Τα σχέδια μαθήματος του παρόντος βιβλίου είναι πρακτικά και έχουν πραγματοποιηθεί σε πραγ-
ματικούς χρόνους και συνθήκες μέσα σε σχολική τάξη. Λαμβάνουν υπόψη αστάθμητους παράγοντες
(δυσκολίες κατανόησης εκ μέρους των μαθητών, καθυστέρηση εκτέλεσης μίας άσκησης για κάποιο λόγο,κ.ά.) και δίνουν έμφαση στην εμπέδωση της διδαχθείσας ύλης από τους μαθητές με τρόπο βιωματικό και όχι μηχανιστικό, μόνο και μόνο για να εντυπωσιάσουν τον αναγνώστη με βερμπαλιστικά τεχνάσματα 
και ανεφάρμοστες προτάσεις. Είναι σχέδια αποτελεσματικά, σαφή και ολοκληρωμένα που καλύπτουν τις μαθητικές ανάγκες σε μεγάλο βαθμό, σύμφωνα με τις σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις και πραγματοποιώντας πρωτότυπες μεθόδους διδασκαλίας.
Οι κύριοι γλωσσικοί στόχοι που καθορίζουν τη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος και με βάση
τους οποίους έχουν σχεδιαστεί οι παρακάτω προτάσεις, μπορούν να διατυπωθούν σε τρεις βασικούς άξονες:
- Στην απόκτηση γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων, οι οποίες έχουν να κάνουν με τη μητρική γλώσσα και την αποτελεσματική γλωσσική επικοινωνία, αλλά και με την ανάπτυξη και καλλιέργεια της προσωπικής και κοινωνικής ζωής των μαθητών.
- Στη διεύρυνση, καλλιέργεια και εμπλουτισμό του λόγου των μαθητών, ώστε να είναι σε θέση να διαφοροποιούν τον λόγο τους ανάλογα με την περίσταση επικοινωνίας.
- Στην καλλιέργεια της έκφρασής τους και την ανάπτυξη της δημιουργικής τους ικανότητας μέσω της
κατανόησης, επεξεργασίας και παραγωγής γραπτού και προφορικού λόγου, όσο και με τη βαθύτερη σχέση τους με τα κείμενα, καθώς από δέκτες γίνονται πομποί, δημιουργώντας δικά τους κείμενα με συνοχή και συνεκτικότητα.
- Τέλος, στην ικανότητά τους για κατανόηση των κειμένων. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται η γλωσσική επάρκεια του κάθε μαθητή


Για την απόκτηση του ηλεκτρονικού βιβλίου μπορείτε να επικοινωνήσετε με προσωπικό μήνυμα στη σελίδα με τίτλο "Επικοινωνία".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου